“Je bedrijf opschalen is ontzettend moeilijk. En als groene ondernemer is het nog moeilijker door benodigde investeringen in hardware”, opent Yousef Yousef, voorzitter van het netwerk Groene Groeiers, op 26 september de bijeenkomst ‘The Art of Scaling Up: hoe kom je aan geld?’ bij de Triodos Bank in Driebergen. Hij spreekt 80 mensen toe, voornamelijk ondernemers die klaar staan om de sprong naar schaalvergroting te maken. Zij hebben allemaal een innovatief product dat bijdraagt aan het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken, zoals de klimaatverandering. In de week dat de United Nations extra aandacht vragen voor de 17 Sustainable Development Goals staat het belang van de opschaling van hun bedrijf buiten kijf.
————————————————————————————————————————————————————————–Overzicht financiële middelen, Triodos Bank
Fotoreportage
Drie video’s van de pitches, 3 minuten ieder: zie onderaan dit artikel
Tekst: Annemarie van Oorschot
————————————————————————————————————————————————————————–
Een van de sprekers, Menno van Dijk, oprichter van ScaleUpNation, onderschrijft de uitspraak van Yousef. “Slechts een paar procent van de start ups weet door te groeien naar 10 miljoen euro omzet en 50 medewerkers.”
ScaleUpNation doet onderzoek naar de kunst van het opschalen en vertaalt dat naar programma’s voor ondernemers die maatschappelijke impact willen maken. Zo kunnen ondernemers op de website een scaleupscan doorlopen, die inzicht geeft in welke mate zij aan de voorwaarden voor succesvolle opschaling voldoen.
Van Dijk: “De heilige drie-eenheid ontbreekt vaak. Ik krijg mini-Mandela’s langs, mensen vol passie die met hun product of dienst de wereld willen verbeteren. Ik krijg technologie lovers langs, mensen die praten over patenten. Starters die weten wie hun klanten zijn en hoe je die blij kunt maken met unieke toegevoegde waarde, die zijn er niet zoveel. Je moet de drie types combineren, wil je op de duurzame markt groter worden.”
Strategie
Van Dijk benadrukt het belang van een visie op de toekomst over vijf á tien jaar. Hoe ziet de markt er dan uit, waaraan is dan behoefte? “Je moet op zoek gaan naar financiers die jouw visie delen. Die in de board stappen en meedenken. Je moet je dan ook wel laten coachen! Daar hebben wij Nederlanders nog wel eens moeite mee”, waarschuwt hij.
De ontwikkelingen gaan ondertussen razendsnel. “Je kunt in deze tijd het beste een raceauto ontwerpen, terwijl je aan het racen bent.”
Overzicht financiële middelen
Iris de Ruiter en Remko de Bie van Triodos Bank Nederland presenteren de financiële middelen waarop scale ups een beroep kunnen doen. Hun powerpointpresentatie biedt een totaal overzicht, niet uitsluitend het aanbod van de Triodos Bank. Ondernemers worden uitgenodigd aan te kloppen voor advies. Op de laatste slide staan hun contactgegevens.
Powerpointpresentatie financiële middelen
Dragons’ Den
Na de pauze neemt een jury plaats op drie blauwe stoelen midden in de zaal: Patty Zuidhoek, directeur Zakelijke Relaties van de Triodos Bank Nederland, Menno van Dijk en Yousef Yousef. Drie groene ondernemers met opschalingsplannen pitchen hun financieringsbehoefte. Zij dienen als voorbeeld voor de anderen, want op 26 oktober mogen alle deelnemers hun financieringsbehoefte voorleggen. Dan zullen niet uitsluitend vertegenwoordigers van de Triodos Bank aanwezig zijn, maar ook vertegenwoordigers van andere financiële instellingen.
Drie pitches
- René Cornelissen, Bio-Line
(Rechts op de foto)
bio-line.nl
Product: installatie die uit mest groen gas produceert
Investeringsbehoefte: 3 miljoen euro
Pitch (3 minuten) - Ellen Mensing, Brightloops en Brightfiber Textiles
(Midden op de foto)
www.loopalife.com
Product: gerecycled textile
Investeringsbehoefte: 2,1 miljoen euro
Pitch (3 minuten)
- Frans van Rooijen, Xylotrade
(Links op de foto)
xyhlo.com
Product: milieuvriendelijke beits
Investeringsbehoefte: 500.000 euro
Pitch (3 minuten)
De jury stelt kritische vragen over kosten, terugverdientijden, return on investment en technologische risico’s. De jury acht de pitches van goed niveau, maar hamert op een degelijke financiële onderbouwing. ‘Sta niet te lang stil bij de duurzame impact die je met je product maakt’, is het eensluidende advies. ‘Daarvan zijn we al overtuigd. Ga dieper in op zaken als verwachte verkoopcijfers en terugverdientijden. Je bent ondernemer en moet uiteindelijk winstgevend zijn.’
Patty Zuidhoek wil vanuit de Triodos Bank hoe dan ook verder praten met Ellen Mensink. René Cornelissen wordt geadviseerd contact te zoeken met de Rabobank. Hij krijgt evenals Frans van Rooijen de mogelijkheid opnieuw te pitchen voor de Triodos Bank en voor andere financiële instellingen op 26 oktober.