Pieter Ursem recyclet accu's. Maar hoe lang nog? | VNO NCW Groene Groeiers Overslaan en naar de inhoud gaan

Pieter Ursem recyclet accu's. Maar hoe lang nog?

Al een jaar zit accu-recycler Pieter Ursem in onzekerheid. Wachtend op een wet die weleens desastreus voor zijn bedrijf kan uitpakken. En dat terwijl hij zo duurzaam bezig is met de recycling van accu’s uit elektrische auto’s.

Reed een elektrische auto tegen een paaltje, dan mocht Pieter Ursem van het Alkmaarse autobedrijf Peter Ursem de hele auto repareren. Maar de accu niet. Die moest vernietigd worden. Zonde, vond hij. 'Vaak is er niks mis mee. Ik heb toen gebeld met de autofabrikant of ik ze mocht houden.'

Recycling van accu's: best ingewikkeld
Dat bleek ingewikkeld. Niet alleen omdat het voor autofabrikanten op dit moment het goedkoopst is om die accu’s te laten versnipperen, het is ook nog eens zo dat fabrikanten aansprakelijk blijven voor zo’n accu. 'Ik heb toen een oordeel aan de rechter gevraagd', vertelt Ursem: 'Kan ik de accu’s overnemen en ze in een andere toepassing op de markt brengen, zodanig dat de autofabrikant niet aansprakelijkheid blijft?' Ja, zei de rechter, dat kan zolang je ze verzamelt als afval en niet doorverkoopt aan particulieren.' Autofabrikant blij, milieu blij en Ursem blij. 'Ik kan wel 98 procent van elke accu hergebruiken. En ik verkoop de accucellen in de gewenste samenstelling door, bijvoorbeeld aan ziekenhuizen in Senegal, die er stroom in opslaan.'

Blij is hij twee jaar later nog steeds. Maar ook lichtelijk geïrriteerd. De accu’s verzamelt hij als afval vanuit heel de EU. En afval transporteren binnen de EU is dus een ramp. ‘Een transport aanvragen duurt minimaal drie maanden en uren aan administratie voor beide partijen. En al die tijd moet ik mijn toeleveranciers laten wachten. Vreselijk, en onnodig ook’, aldus Ursem. Want eigenlijk transporteert hij helemaal geen afval, maar werkende accu’s.

Behalve voldoen aan regels die niet passen, moet hij ook voldoen aan regels die er niet zijn. De Nederlandse regels voor recyclebedrijven verplichten hem slechts om 'te weten waar hij mee bezig is'. 'Ja, zo vaag is het echt. Ik ben dus afhankelijk van het oordeel van mijn veiligheidsinspecteur. Met een nieuwe wet in aantocht kan een nieuwe inspecteur iets totaal anders zeggen.' Dat vindt hij niet prettig.

Nieuwe wetgeving kost recycler de kop
Nu hangt hem dan toch een relevante wet boven het hoofd, die het einde van zijn bedrijf kan betekenen. Die wet moet de opslag van accu’s regelen. Vanwege het risico op kortsluiting en brand stopt Ursem al alle verdachte accu’s een paar dagen in een speciale brandveilige container. Ursem: 'Nu wil de wetgever dat ik alle accu’s per stuk brandveilig bewaar. Ik heb er wel 300 liggen. Het gekke is: van auto’s met een accu mag je er tig op je terrein hebben staan. Haal je ze eruit, dan moeten ze in een brandwerende kluis.' De wet is al een jaar te laat. Ursem zit dus al een jaar in onzekerheid.

En dan komt de klapper: een paar kilometer verderop zit de sloper, die ouderwets auto’s en accu’s versnippert. Die hoeft aan geen enkele regel te voldoen. Ursem kan alles hebben, maar dit soort oneerlijke concurrentie… 'Daar word je wel een beetje boos van.'

Een kijkje nemen in het bedrijf van Pieter Ursem? Zie deze link.

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen, duurzame innovaties en online evenementen? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.