SDG action day: Decade of Transformation | VNO NCW Groene Groeiers Overslaan en naar de inhoud gaan

SDG action day: Decade of Transformation

In 12 stappen de Sustainable Development Goals (SDG’s) zo integreren in je bedrijf dat het je winst oplevert? Dat kan, zo liet onderzoeker Björn Peters (TIAS) zien tijdens de eerste online editie van de SDG action day op 25 september.  Hij presenteerde zijn managementtool tijdens een workshop georganiseerd door TIAS Business School en Groene Groeiers. De workshop stond onder leiding van Yousef Yousef.

Door: Sanne Korteweg

12-stappenplan SDG’s
Van sense of ugency naar learn and adapt in 12 stappen. In opdracht van TIAS heeft Björn Peters de relatie tussen de SDG’s, verandermanagement en meervoudige waardecreatie in een model gevangen, dat direct toepasbaar is in het midden en klein bedrijf. Hierbij staan het herontdekken van nieuwe producten en markten, het herdefiniëren van het productieproces en de waardeketen centraal (zie link en onderstaande presentatie voor het 12 stappenmodel).

Meervoudige waardecreatie
Volgens Filip Caeldries van TIAS Business School zijn grote maatschappelijke problemen geen bedreiging, maar juist een kans voor bedrijven. Door het creëren van maatschappelijke waarde kan je het concurrentieniveau van je eigen bedrijf naar een grote hoogte tillen.

“Door winst te maken met het oplossen van een maatschappelijk probleem, draag je bij aan meervoudige waardecreatie. De SDG’s zijn dus een kans voor bedrijven om economische waarde te creëren op een manier die ook waarde creëert voor onze maatschappij.” De vraag hierbij is: hoe ga je tijdens het keuzeproces bepalen op welke uitdagingen je focust? Volgens Caeldries is het vooral belangrijk om te inventariseren welke grote maatschappelijke problemen relevant zijn voor je stakeholders. Hier ga je vervolgens KPI’s aan verbinden, zodat je concreet en meetbaar kan vaststellen hoe je strategie bijdraagt aan het behalen van de SDG’s.

Ondernemen op basis van intuïtie
Willemijn Wortelboer, oprichter van Raw Paints en Groene Groeier, produceert een verfformule in poedervorm op basis van minerale ingrediënten, waarvan een paar ingrediënten worden gerecycled. Met Raw Paints wil zij verandering aanbrengen in de huidige verfindustrie door te laten zien dat water niet nodig is in het productieproces of tijdens het transport. Zij maakt keuzes binnen haar bedrijf vooral op basis van intuïtie. De huidige verfindustrie is grotendeels gebaseerd op geld en Willemijn wil deze veranderen naar een missie gedreven industrie. Waar zij vooral tegenaan loopt is het vinden van de juiste samenwerkingen met grote bedrijven. “Hier wil het Groene Groeiers netwerk verder bij ondersteunen” aldus Yousef Yousef.

Maar welke eerste concrete stappen kan je als Groene Groeier zetten om SDG’s te implementeren in je organisatie? Hier voegde Yousef aan toe: “De vraag als ondernemer is: waar creëer je de meeste waarde met je product? Vertrek vanuit je eigen sterkte en je unieke waardepropositie.”

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen, duurzame innovaties en online evenementen? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.